@mr. ako
;) Mislim da sam razumeo na šta ciljaš i, što bi rekao Predsednik, "studenti su u pravu" :) U ovom threadu
http://bit.ly/9mlPWh dao sam više detalja na tu temu u nekoliko poruka, pa koga zanima... Ukratko, mislim da po tom pitanju nismo otišli unazad sa ZEK, ali se nismo ni pomerili značajno unapred. Svakako ne onoliko koliko bih i sam voleo da vidim na tom polju. Ipak, kao što i sam možeš da pretpostaviš -- radi se o za*ebanim igračima, koji igraju za*ebanu igru ;) i borba za "pravu stvar" nije laka i brza. No, mislim da je prašina koja se digla na tu temu u javnosti urodila plodom i dala nam značajnu prednost u daljoj borbi za "pravu stvar". Takođe, drago mi je što čujem da Ombudsman pred Ustavni sud neće uputiti samo ZEK, nego upravo ono što je izvor problema -- druge zakone kojima se uređuje oblast bezbednosti, na čiju primenu ZEK upućuje u spornoj odredbi.
Što se tiče drugih tema oko kojih su građani takođe u pravu, kao što je više konkurencije, manje divljanja, više zaštite za korisnike, manje administrativnih opterećenja itd. na ovom mestu pokušao sam da sumiram šta je ono glavno što ZEK donosi u odnosu na prethodni zakon:
http://bit.ly/bP4l3v
@Angelico
Operatori obično formiraju paket na osnovu mogućnosti koje mogu da ponude u najvećem broju slučajeva tj. najvećem broju korisnika. To ne znači da je njihova mreža u stanju da izgura ono što je oglašeno u 100% slučajeva. Fiksna mreža Telekoma nije pravljena za ADSL nego za fiksnu telefoniju i to znači da na nekim mestima ne može da obezbedi odgovarajuće uslove za kvalitetnu ADSL uslugu, čak i u okviru istog grada/opštine/centrale (recimo, paricu odgovarajućeg kvaliteta, odgovarajuće dužine itd). Slična stvar je i sa mobilnim operatorima -- bežične mreže podložne su različitim varijacijama (recimo, usled atmosferskih prilika, različitih prepreka prostiranju signala itd). Takođe, i fiksne i mobilne mreže teško mogu da pruže odgovarajući kvalitet usluge u uslovima zagušenja koja se povremeno mogu javiti.
No, to svakako ne znači da je opravdano da sniženi kvalitet usluge traje najveći deo uplaćenog perioda. Takođe, loša je praksa to što se korisnicima obično ne saopštava koliki je maksimalni protok koji mogu da očekuju na postojećoj infrastrukturi. Loše je i to što, ako već ne postoji prethodno testiranje linije, korisnik obično nema mogućnost da bez posledica promeni paket za manji, ako se po puštanju u rad servisa zaključi da infrastruktura ne podržava veće protoke. Na posletku, loše je i to što korisnik nekad nema mogućnost izbora drugog operatora.
Novim zakonom jesu predviđene odredbe koje štite korisnike od ovakvih slučajeva i MTID će svakako insistirati na punoj primeni zakona (pogledaj za detalje link koji sam gore dao u odgovoru mr. ako), ali to ne znači da MTID "lično" može da proverava postupanje operatora u pojedinim slučajevima, da određuje zaštitne mere ili da ih kažnjava. Za to će biti potrebno da se angažuju kontrolori RATEL i inspektori, koji će početi da rade do kraja godine. Imajući u vidu koliko je oblast zaštite potrošača zapuštena i koliko se problema nagomilalo, bitnu ulogu imaju i sami potrošači tj. udruženja potrošača i mediji, koji mogu da popišu/naglase probleme koji se najčešće javljaju i pogađaju najveći broj korisnika, kako bi se ta pitanja najpre stavila na dnevni red RATEL i inspekcije.
Što se tiče drugog pitanja -- kada se radi o kritičnim aplikacijama, koje moraju da rade sa visokim stepenom raspoloživosti i određenim nivoom kvaliteta, tada korisnici i operatori posebno ugovaraju uslove podrške (vreme za odgovor na kvar, broj kvarova mesečno, ukupni procenat dostupnosti, garantovani rok za zamenu defektne opreme itd) i takva usluga se obično posebno planira i posebno plaća. Meni deluje da je Pravilnikom RATEL određen primeren rok za rešavanje problema u slučajevima kada se ne radi o kritičnim aplikacijama tj. kada ne postoji poseban ugovor o nivou kvaliteta pružanja usluga između operatora i korisnika. Sasvim drugo je pitanje naknade štete koja nastane nepružanjem ugovorenih usluga. U tom slučaju korisnik svakako ima pravo da ne plati ono što mu nije isporučeno/ono što nije koristio i tu zakon ne štiti operatora.
Pozdrav,
Sloba